Creatia ce i-a trasat drumul lui Vittorio Holtier si a deschis in acelasi timp un capitol nou si aparte in scenografia
romaneasca este, fara indoiala, Mesterul Manole, realizat in 1972 la Teatrul National din Cluj, in compania
regizorului Alexa Visarion.
Intreaga scena, din fosa orchestrei pina in proscenium si in inaltime, era invadata de decorul unei schele din lemn
in culoarea sa naturala, ce devenea un imens practicabil, „desfasurind pe verticala, ascensional“, jocul actorilor.
Decorul auster, care concentra si acutiza perceptia desfasurarilor tragice, devenea la sfirsit, dintr-un element
dominat de goluri, o metafora a zidurilor si a claustrarii. Schela se metamorfoza cind, prin ghidaje realizate in
adincimea alveolelor, cadeau cu mare zgomot si viteza un fel de jaluzele ce transformau radical, vizual, dar si ca
expresie sensibila, intreaga oglinda a scenei. Aici se conturau deja elementele de stil si de viziune care aveau sa
devina definitorii pentru scenografiile sale: poetica lemnului si utilizarea unei structuri geometrice ca nucleu de
ordonare plastica si scenica a spectacolului.
In anii ’80 a inceput o colaborare de lunga durata si de o deosebita afinitate cu regizorul Dragos Galgotiu (fiind si
absolvent al unui liceu de arte plastice, regizorul se numara printre cei care nu neglijeaza deloc cele ale ochiului
in economia spectacolului), concretizata in 1989 prin Mult zgomot pentru nimic, la Teatrul din Ploiesti. Dupa cum
ne-a spus artistul, acea vreme de lipsuri a facut ca timpul istoric descris pe scena sa nu fie cel al Renasterii
elisabetane, opulent si fastuos, ci, lucru permis de piesa, cel al cruciadelor, timpul romanic, mai auster si
„poverist“. Dar aceasta provocare a saraciei (ce ne readuce in memorie avangarda rusa de la inceputul anilor ’20
si constructivismul) a fost mult suplinita de coerenta vizuala a decorului si a costumelor. In Mult zgomot pentru
nimic se stabilea un dialog, pe de-o parte, intre lemn - materie dominanta, masiva si creatoare de volum,
conferind pregnanta plastica si structura desfasurarii scenice -, turnul-catapulta, element multifunctional de decor,
carul, orga si, pe de alta parte, cromatica si precaritatea costumelor.
Un alt reper important al creatiei lui Vittorio Holtier este Troilus si Cressida, pus in scena la Teatrul de Comedie,
impreuna cu regizorul Dragos Galgotiu, in 1994. Nominalizat atunci pentru Premiul UNITER la scenografie,
spectacolul concretiza idei plastice remarcabile, pe care artistul urma sa le dezvolte mai tirziu, mai clar, in Regele
Lear. Astfel, elementul central al plantatiei, simbol al lumii antice, era o structura de lemn frust evocind un templu
grec. Intrucit actiunea piesei se refera si la un timp de razboi (cel dintre greci si troieni), regizorul si scenograful
au optat pentru o lectura vizuala accentuat contemporana, sustinuta mai ales prin costume, inclusiv cele militare,
ca o aluzie la razboiul din Iugoslavia.
Printre cele mai remarcabile scenografii ale ultimilor ani se afla insa Regele Lear montat in 2000 la Bulandra, de
asemeni in regia lui Dragos Galgotiu. Ce a realizat Vittorio Holtier pentru Lear inseamna niste costume atit de
pline de forta, o vizualizare atit de energica a unor idei, incit imaginile te insotesc mult timp dupa ce spectacolul s-
a incheiat. Primele costume care ramin in memorie prin pregnanta lor, chiar la un lung interval de timp, sint cele
ale lui Goneril si Regan. Ele sint contemporane, dar costume de teatru, lucrate si expresive, care poarta un mesaj
de tipul: „Ceea ce se intimpla cu Lear e valabil si pentru azi“. Nu stiu daca am intilnit pina azi, la noi, costume care
sa exprime atit de clar cruzimea si rautatea: rosul strident, verdele, materialele lucioase (si ele tipatoare) le
caracterizeaza si pentru acum, si social, pe cele doua fiice renegate.
Dar sa nu uitam celelalte costume pe care le-a admis Sala „Toma Caragiu“, cu ale sale trei laturi libere, permitind
o deplasare a accentului dinspre plantatie spre costum (sala e dificila sub aspect scenografic si am vazut acolo o
piesa in care tratarea neglijenta a costumelor a dus spectacolul in pragul disolutiei estetice), or Lear e o
sarbatoare a costumului. De la cele ale soldatilor, ale caror lanci inalte au functia de a configura spatii dinamice
variate si de a localiza istoric, la optiunea pentru un costum masculin pentru Cordelia, semnificind curaj si
barbatie, si la cel al regelui Frantei care, prin pretiozitatea matasii si culoare, se inrudeste simbolic cu
reprezentarea rafinata a florii de crin de pe vechile steaguri franceze, sint toate creatii unde sentimentul fastului
rezulta din puterea conceptiei si nu dintr-o revarsare baroca de mijloace.
Costumul lui Lear se constituie la inceput, inainte de decadere, intr-o imagine dominata cromatic de o ingenioasa
dantela alba (preluata dintr-un gen de broderie cu care ochiul spectatorului e familiar, dar pe care o descopera cu
surprindere intr-un context care o innobileaza) si de o conceptie formala avind ca sursa tunica militara. Ea rezolva
atit sugerarea prezentului, cit si descrierea situatiei de putere. Apoi, in continuare, costumele care-i insotesc
tragedia sint concepute, cum e si firesc, sa acompanieze in surdina virtuozitatea recitalului actoricesc.
Ceea ce reda scenografic, cu mare forta, ideea de precaritate a vietii si destinului este structura de lemn din
fundul scenei, un element plasind intreaga piesa in actualitatea scenografica cea mai intensa. O creatie ce poarta
de departe marca Vittorio Holtier, multifunctionala, plastica, pregnanta, structura in care Lear, detronat si cu
mintile zdruncinate, se afla ca pe o corabie in furtuna, este simbolul scenografic cel mai puternic al piesei.